Každý má právo na vzdelanie
Článok 42 piateho oddielu druhej hlavy Ústavy Slovenskej republiky (ďalej len „Ústava SR“) garantuje každému právo na vzdelanie. Právo vzdelávať sa a nadobúdať poznatky patrí každej fyzickej osobe, a to bez ohľadu na štátnu príslušnosť.
Je súčasťou hospodárskych, sociálnych a kultúrnych práv a tvorí ho právo na prístup k vzdelaniu, ako aj právo na poskytovanie vzdelania určitej úrovne a kvality.
Toto ústavné právo je priznané tak občanom Slovenskej republiky, ako aj cudzincom.1
Pokiaľ ide o náklady spojené s uplatnením tohto práva, Ústava SR v čl. 42 ods. 2 garantuje základné právo na bezplatné vzdelanie na základných a stredných školách.
Základný zákon štátu ďalej hovorí, že toto právo je garantované aj na vysokých školách, avšak v tomto prípade ho viaže na podmienku schopností občana a možnosti spoločnosti. Schopnosti občana vyjadrujú subjektívnu stránku, ktorá sa týka spôsobilosti osoby získavať vedomosti a úspešne nadobudnúť vzdelanie druhého stupňa.
Právo každého jednotlivca na vzdelanie vychádza z Dohovoru o zákaze diskriminácie v oblasti vzdelávania z roku 1960. Diskrimináciou vo vzdelávaní rozumie akékoľvek rozlišovanie, vylučovanie, obmedzovanie alebo zvýhodňovanie, ktoré je založené na rase, farbe pleti, pohlaví, jazyku, náboženstve, politickom a inom názore, národnostnom a sociálnom pôvode, ekonomických podmienkach a inom pôvode a ktorého zámer alebo dôsledok je znemožnenie alebo obmedzenie rovnakého zaobchádzania vo vzdelávaní.
Výchova a vzdelávanie sú založené na princípoch bezplatnosti vzdelania v základnej škole a strednej škole, ktoré sú štátnymi školami. Medzi ďalšie princípy výchovy a vzdelávania patrí najmä princíp:
•zákazu všetkých foriem diskriminácie
•celoživotného vzdelávania
•slobodnej voľby vzdelávania s prihliadnutím na očakávania a predpoklady detí a žiakov v súlade s možnosťami výchovno-vzdelávacej sústavy
•vyváženého rozvoja všetkých stránok osobnosti dieťaťa a žiaka v školskom vzdelávaní
•politickej, náboženskej a ideologickej neutrality.
Realizácia tohto ústavného práva je možná až na základe zákonov prijatých na jeho vykonanie:
Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov vzdelávanie definuje ako cielene organizovaný a realizovaný proces výchovného a vzdelávacieho pôsobenia a učenia zameraného na rozvoj dieťaťa alebo žiaka v súlade s jeho predpokladmi a podnetmi, ktoré stimulujú jeho vlastnú snahu stať sa harmonickou osobnosťou.
Zákonná úprava ďalej ustanovuje, že nikoho nemožno oslobodiť od plnenia povinnej školskej dochádzky. Povinná školská dochádzka je desaťročná a trvá do konca školského roka, v ktorom žiak dovŕši 16. rok veku, ak tento zákon neustanovuje inak.
Povinná školská dochádzka sa plní v základných školách, v stredných školách a v školách pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami podľa tohto zákona, ak tento zákon neustanovuje inak.
Dôležitým aspektom v oblasti vzdelávania je podpora národnej identity. Vzdelávanie o národnej identite v Slovenskej republike je systematicky zakomponované do rôznych aspektov školského vzdelávania, čím sa zabezpečuje, že žiaci majú príležitosť rozvíjať svoje vedomosti a hodnoty spojené s kultúrnym a historickým dedičstvom.
Mimoriadny význam pre rozvoj kultúry, vedy a vzdelanosti na Slovensku má Univerzita Komenského v Bratislave, ktorej 106. výročie vzniku si pripomíname práve v dnešný deň.
Najstaršia a najväčšia slovenská univerzita je v súčasnosti jedinou slovenskou univerzitou, ktorá sa umiestnila v prvej tisícke svetových rebríčkov2 je zároveň najlepšie hodnotenou slovenskou univerzitou.
Slovensko má mnoho šikovných študentov, ktorí sa aktívne zapájajú do vzdelávacích súťaží a dosahujú vynikajúce výsledky. Títo talentovaní mladí ľudia sa vzdelávacích súťaží nielen zúčastňujú, ale často aj víťazia na národnej a medzinárodnej úrovni. Títo úspešní študenti našu krajinu reprezentujú v rôznych oblastiach, ako sú fyzika, matematika, technológie, či jazykové zručnosti. Ich úspechy prispievajú k pozitívnemu obrazu slovenskej vzdelávacej scény na medzinárodnej úrovni.
Ako by povedal sám Dr. gen. Milan Rastislav Štefánik:
„Účelne a logicky žije len ten, kto využíva každý okamih na prehĺbenie intelektu. Čím bystrejší je náš um, čím väčšie je množstvo v nás spracovaných vedomostí, tým hlbšia je súdnosť človeka, tým jasnejší a vrúcnejší jeho pomer k vonkajšiemu svetu.“
1 Deťom cudzincov s povoleným pobytom na území Slovenskej republiky a deťom žiadateľov o udelenie azylu 82) a Slovákov žijúcich v zahraničí sa poskytuje výchova a vzdelávanie, ubytovanie a stravovanie v školách podľa tohto zákona za tých istých podmienok ako občanom Slovenskej republiky.
2 QS World University Rankings (684. pozícia) a Times Higher Education Impact Rankings (zdieľaná 601. – 800. priečka).
Zdieľať článok