Preskočiť na hlavný obsah
SK

Doména gov.sk je oficálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

  1. Domov
  2. Aktuálne informácie
  3. Petičné právo – nástroj občianskej participácie a pilier demokratického štátu

Petičné právo – nástroj občianskej participácie a pilier demokratického štátu

25.07.2025

V demokratickej spoločnosti predstavuje petičné právo jeden zo základných nástrojov, ktorým môžu občania vyjadriť svoje názory, požiadavky alebo nesúhlas s rozhodnutiami orgánov verejnej moci.

Toto právo je zakotvené priamo v Ústave Slovenskej republiky, ktorá garantuje jeho uplatňovanie ako súčasť rámca občianskych práv a slobôd.

Petičné právo patrí do skupiny politických práv, ktoré sú priamo spojené s fungovaním demokracie, slobodnou výmenou názorov a kontrolou verejnej moci zo strany verejnosti.

Ústavný základ petičného práva tvorí článok 27 Ústavy Slovenskej republiky, ktorý znie:

Čl. 27

(1): Petičné právo sa zaručuje. Každý má právo sám alebo s inými obracať sa vo veciach verejného alebo iného spoločného záujmu na štátne orgány a orgány územnej samosprávy so žiadosťami, návrhmi a sťažnosťami.

(2) Petíciou nemožno vyzývať na porušovanie základných práv a slobôd.

(3) Petíciou nemožno zasahovať do nezávislosti súdu. Tento článok je vyjadrením ústavnej garancie, že hlas občana má miesto vo verejnom priestore nielen raz za volebné obdobie, ale nepretržite.

Zákonná úprava a podmienky petície:

Kým Ústava SR garantuje existenciu petičného práva, zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práve upravuje praktické pravidlá jeho uplatňovania:

• petíciu môže podať jednotlivec alebo skupina osôb,

• môže byť písomná alebo elektronická (vrátane elektronického podpisu),

• musí byť formulovaná vecne, zrozumiteľne a nesmie vyzývať na porušovanie zákonov,

• orgán verejnej moci, ktorému je adresovaná, je povinný sa ňou zaoberať, ak spĺňa zákonné náležitosti.

Petičné právo v praxi: nástroj zmeny aj vyjadrenia postoja

Petičné právo má v Slovenskej republike viacero konkrétnych podôb. Od požiadaviek na zmenu legislatívy, cez výhrady voči krokom samospráv, až po podporu konkrétnych verejných projektov.

Medzi najčastejšie oblasti, kde sa petície využívajú, patria:

• ochrana životného prostredia (napr. petície proti výrubu lesov či výstavbe škodlivých zariadení),

• verejná infraštruktúra a doprava (napr. výzvy na opravu ciest, výstavbu cyklotrás),

• vzdelávanie a školstvo (napr. petície za zachovanie škôl)

Úrad vlády SR je ústredným orgánom štátnej správy pre kontrolu vybavovania petícií a sťažností, najmä ak sa týkajú závažných celospoločenských tém. Rovnako vydáva všeobecne záväzné predpisy upravujúce petičný systém, spôsob ich posudzovania, spôsob identifikácie petičného systému a náležitosti osvedčenia o jeho atestácii.

Petičné právo a digitálny vek:

Moderné technológie priniesli aj nové možnosti pre uplatňovanie petičného práva. Elektronické petície sa stali bežnou súčasťou občianskej iniciatívy. Ich výhodou je rýchle šírenie, jednoduché podpisovanie a efektivita. Avšak aj tu platí, že podpisy musia byť vierohodné a musia spĺňať požiadavky ustanovené zákonom – najmä v prípade, že sa petícia má stať základom pre legislatívnu iniciatívu.

Limitácie petičného práva:

Ústava SR výslovne uvádza, že „petíciou nemožno vyzývať na porušenie základných práv a slobôd“. To znamená, že aj tento nástroj má svoje hranice – petícia nesmie byť nositeľom nenávistných prejavov, diskriminácie alebo výziev na nezákonné konanie.

Záver: petičné právo ako prejav zrelej demokracie

Petičné právo je výrazom aktívneho občianstva. Posilňuje spätnú väzbu medzi občanom a štátom, podporuje transparentnosť a umožňuje, aby sa hlas verejnosti dostal do centier rozhodovania. Ústavný súd SR v rozhodnutí PL. ÚS 42/95 o účele petičného práva uviedol: ,,Petičné právo, ako základné právo zahrnuté do politických práv, predstavuje jednu z foriem priamej demokracie. Je to súčasť princípu suverenity občanov, ktorá im umožňuje zúčastňovať sa na ,"správe vecí verejných"."

Úrad vlády SR si uvedomuje význam tohto práva a rešpektuje ho ako legitímny a hodnotný prostriedok verejného dialógu. Prijatie petície je prvým krokom, ale rovnako dôležité je dôsledné posúdenie jej obsahu, hľadanie riešení a komunikácia s občanmi.Vďaka petičnému právu demokracia nezostáva len ideálom na papieri, ale pretavuje sa do konkrétnej praxe – do priestoru, kde môže každý občan spoluvytvárať krajinu, v ktorej žije.

Zdieľať článok